سختي گير سختي گير .

سختي گير

سختي گير

به زبان ساده، آب سخت، آبي است كه حاوي غلظت بالايي از مواد معدني محلول، به ويژه كلسيم و منيزيم است. اين مواد معدني سمي نيستند و آب را براي نوشيدن ناسالم، يا بو يا مزه دار نمي كنند، اما مي توانند به همان اندازه مضر باشند.

اثرات افزايش سطح مواد معدني از آزاردهنده تا بسيار مخرب متغير است. آب سخت همچنين باعث ايجاد لكه هاي كدر روي سينك، ظروف، ظروف نقره، وان حمام و دوش مي شود. رسوبات سفيد پوسته اي روي قوري ها و قهوه جوش ها ايجاد مي شود. آب سخت همچنين كف كردن و قابليت شستشوي مواد شوينده لباس، صابون بدن و شامپو را به طور چشمگيري كاهش مي دهد. در نتيجه لباس‌هاي سفيد شسته شده خاكستري به نظر مي‌رسند و لباس‌هاي رنگي كسل‌كننده و پژمرده به نظر مي‌رسند. حمام كردن و دوش گرفتن در آب سخت باعث مي شود پوست شما احساس خشكي و خارش كند. و از آنجايي كه شامپو در آب سخت كف نمي‌كند، شامپو كردن موهاي شما را احساس مي‌كند و ظاهري سفت و خشك به شما مي‌دهد. مشكلات آب سخت در واحد هاي صنعتي بيشتر نمايان هستند. زيرا رسوبات آب سخت مي تواند موجب انسداد لوله ها و اتصالات شود و در تجهيزاتي مانند ديگ بخار، برج خنك كننده، چيلر و ... رسوب كرده و باعث كاهش طول عمر دستگاه و راندمان كاري آن شوند كه مي تواند هزينه هاي زيادي به همراه داشته باشد. براي جلوگيري از اين اين مشكلات راه حل ساده اي به نام سختي گير وجود دارد. 

سختي گير چيست؟

سختي گير رزيني كه واحدهاي تبادل يوني نيز ناميده مي شوند، دستگاه هايي هستند كه كلسيم، منيزيم و ساير مواد معدني را از آب آشاميدني حذف مي كنند. دانه هاي رزين داخل سختي گير، كلسيم و منيزيم را به دام مي اندازند و آنها را با سديم يا پتاسيم مبادله مي كنند. هنگامي كه دانه هاي رزين پر از كلسيم و منيزيم مي شوند، محلول نمك يا پتاسيم با غلظت بالا كلسيم و منيزيم را از دانه ها خارج مي كند. پس از عبور از مهره ها، محلول كلريد حاصل به يك جريان زباله تبديل مي شود كه با استفاده از شيلنگ تخليه  پايين مي رود و در نهايت از دستگاه خارج مي شود. به طور كلي سختي گير آب از طريق فرايندي به نام تبادل يوني عمل مي كنند كه كلسيم و منيزيم را از آب از بين مي برد. وقتي آب سخت وارد مخزن معدني مي شود ، از بستر دانه هاي رزين كروي عبور مي كند. اين دانه هاي پلاستيكي كه معمولاً از پلي استايرن ساخته مي شوند ، با يون سديم شارژ مي شوند. دانه هاي رزيني آنيون هستند ، يعني داراي بار منفي هستند. مواد معدني كلسيم و منيزيم بار مثبتي دارند و آنها را كاتيون مي كند. از آنجا كه بارهاي مخالف جذب مي شوند ، بار منفي مواد معدني به بار مثبت دانه هاي رزين جذب مي شود. با عبور آب سخت از رزين ، دانه ها يونهاي معدني را گرفته و آنها را از آب خارج مي كنند. وقتي مهره يون معدني را گرفت ، يون سديم آزاد مي شود. ستون رزين هنگام عبور از مخزن مواد معدني ، تمام سختي آب را از بين مي برد و آب نرم شده مورد استفاده قرار مي گيرد.

اجزاي سختي گير

سختي گير آب از سه جز تشكيل شده است: شير كنترل ، مخزن مواد معدني و مخزن آب نمك. اين سه مورد به طور مشترك براي از بين بردن مواد معدني از آب سخت ، نظارت بر جريان آب و تميز كردن دوره اي سيستم از طريق يك فرآيند بازسازي كار مي كنند.

مخزن: مخزن معدني محفظه اي است كه آب سخت در آن نرم مي شود. خط آبرساني ، آب سخت مخزن را تغذيه مي كند. آب از بستر دانه هاي رزيني نفوذ مي كند و يون هاي كلسيم و منيزيم سخت كننده آب را رسوب مي دهد. آب نرم از مخزن خارج مي شود و از طريق لوله هاي شما جريان مي يابد . اين مخزن در انواع فايبرگلاس و فلزي (گالوانيزه) توليد مي شود.

مخزن آب نمك: مخزن آب نمك همان چيزي است كه از نام آن پيداست: مخزن پلاستيكي حاوي آب نمك - آب اشباع شده از نمك يا پتاسيم. از اين آب شور هنگامي كه زمان شستشوي مجدد مخزن مواد معدني، حذف ذرات معدني و بازگرداندن بار منفي به مهره هاي رزين است، استفاده مي شود تا آنها بتوانند مواد معدني بيشتري را به دام بيندازند.

به طور معمول مخزن آب نمك پر از نمك (سديم) مي شود. اگر رژيم محدود سديم داشته باشيد، ممكن است مشكلاتي ايجاد شود زيرا مقدار كمي سديم در طي فرآيند توليد مجدد به آب آشاميدني منتقل مي شود و سديم همچنين مي تواند باكتري هاي موجود در سيستم هاي سپتيك را كه براي تجزيه زباله ضروري هستند، تحت تأثير قرار دهد. به عنوان يك گزينه ديگر، ممكن است از پتاسيم براي آب نمك استفاده شود. پتاسيم نسبت به نمك برتر و سازگار با محيط زيست در نظر گرفته مي شود، البته كمي گران تر و بر سلامتي حوضه هاي آبخيز يا عملكرد سيستم هاي سپتيك تأثير نمي گذارد.

شيركنترلي: وسيله اي است كه ورود و خروج و زمان احيا را كنترل مي كند و در دو نوع دستي و تمام اتوماتيك موجود است. با عبور آب سخت از مخزن معدني ، دانه هاي رزيني يون هاي سديم خود را با يون هاي سخت مبادله مي كنند. با گذشت زمان ، اين ظرفيت رزين را براي ادامه نرم شدن آب كاهش مي دهد. قبل از اينكه دانه ها بيش از حد با محتواي مواد معدني سنگين شوند تا بتوانند از بين بردن يون هاي كلسيم و منيزيم ادامه دهند ، شير كنترل به طور خودكار يك چرخه بازسازي را آغاز مي كند. اين حداكثر ظرفيت در رايانه داخلي شير كنترل از قبل برنامه ريزي شده است و براساس عواملي مانند مقدار آب مصرفي و سختي آب شما است. شيرهاي كنترلي كنترل كننده هايي با تقاضا هستند كه به واحدهاي سختي گير آب امكان مي دهد بسيار كارآمد باشند.

فرآيند احيا

براي تميز كردن مهره هاي موجود در مخزن مواد معدني، سختي گير از فرايندي استفاده مي كند كه معمولاً بازسازي و يا احيا ناميده مي شود و شامل سه چرخه بكواش، شارژ مجدد و شستشو است. اين روند هر چند روز يك بار اتفاق مي افتد و به طور معمول در نيمه شب شروع مي شود.

بكواش: بازسازي با يك چرخه شستشو شروع مي شود كه در آن شير جريان آب موجود در مخزن را برعكس كرده و مخزن بقاياي آن را شستشو مي دهد. اين شستشوي معكوس از طريق تخليه متصل به سيستم فاضلاب شهري يا سيستم سپتيك از بين مي رود.

شارژ مجدد (بازسازي): در چرخه شارژ، محلول نمك از مخزن آب نمك به مخزن مواد معدني پمپ مي شود. محلول نمك بسيار غليظ منيزيم و كلسيم را از روي دانه هاي رزين جدا مي كند و سپس آب نمك غني از مواد معدني از مخزن خارج مي شود و تخليه مي شود.

شستشو: سپس مخزن مواد معدني با آب پر شده و شستشو مي شود، روند بازسازي متوقف شده و روند نرم شدن آب تكرار مي شود.

در مخزن معدني تازه احيا شده اكنون دانه ها با سديم يا پتاسيم تهيه شده از مخزن آب نمك پوشانده شده اند. با ورود آب سخت به مخزن مواد معدني، كلسيم و منيزيم با بار مثبت در آب به سمت دانه هاي پلاستيكي جذب شده و جايگزين سديم روي دانه ها مي شود. اين مقدار كم نمك جابجا شده از دانه ها در آب معلق مي شود و به سمت منبع آب خانگي حركت مي كند. اين مقدار كم نمك در آب به طور كلي مشكلي ايجاد نمي كند، به جز افرادي كه محدوديت هاي شديدي در سديم دارند.

هنگامي كه دانه ها دوباره از كلسيم و منيزيم آب سخت اشباع مي شوند، شير كنترل يك چرخه بازسازي جديد را شروع مي كند و مواد معدني آب سخت را بار ديگر از طريق شيلنگ تخليه خارج مي كند. اين چرخه مداوم تا زماني كه مخزن نمك با گلوله هاي نمك يا پتاسيم ذخيره شود ادامه مي يابد.

مزاياي استفاده از سختي گير آب

تجمع رسوب روي ظروف، لوله ها، وسايل لوله كشي و لوازم خانگي و صنعتي را از بين مي برد. ممكن است طول عمر آنها طولاني شود.

 

مواد شوينده بهتر كار ميكنند و از مصرف بي اندازه آنها جلوگيري مي شود.

از ايجاد رسوبات بر ديواره ي لوله و اتصالات جلوگيري مي شود. 

تجهيزات مانند آبگرمكن ها، بويلر ها، برج هاي خنك كننده و ... دچار رسوب و خوردگي نمي شوند. 

رزين 

رزين يك رسانه تبادل يوني است كه معمولاً در كاربردهاي نرم كننده آب استفاده مي شود. رزين پركاربرد در صنعت رزين ژل نوع پلي استايرن است. اين رزين داراي ساختار اسكلتي بسيار متخلخل است و اندازه هر مهره از 0.3-1.2 ميلي متر است و تقريباً 45 درصد رطوبت دارد. عناصر سازنده اين نوع رزين پلي استايرن و ديوينيل بنزن (DVB) هستند. براي درك بهتر عملكرد مهره رزين و مكانيسم هاي خرابي مرتبط با آن ، قياس زير را در نظر بگيريد كه در آن اسفنج كروي نشان دهنده پلي استايرن و نوارهاي الاستيك نمايانگر DVB هستند. برخلاف تصور عمومي ، رزين براي هميشه دوام ندارد. در طول عمر نرم كننده آب ، رزين مورد حمله دائمي شوك هيدروليكي ، اكسيداسيون ، شوك اسمزي ، فرسايش عمومي ، رسوب دهي و غيره قرار مي گيرد. توليدكننده هاي رزين معمولاً از ده سال به عنوان يك قاعده كلي براي طول عمر مورد انتظار استفاده مي كنند ، اما اين بسته به شرايطي كه رزين تحت آن قرار مي گيرد ، مي تواند تغيير قابل توجهي كند.

رزين كه اساسي ترين بخش در يك سختي گير رزيني مي باشد در كيفيت هاي مختلف در بازار موجود است . بهترين و شناخته شده ترين برند رزين ، پرولايت مي باشد كه ساخت كشور انگلستان است . معمولا بسته به سختي آب و كيفيت رزين ، هر 2 تا 10 سال نياز است تا رزين تعويض گردد.
رزين كاتيوني Purolite C-100 E ساخت انگلستان يك انتخاب عالي براي همه سختي گير هاي رزيني است. اين رزين عناصر آب سخت را خنثي مي كند و آب با كيفيت بهتري را توليد مي كند. يكي از مزاياي اين رزين مقاومت بالا در برابر سخت ترين نوع آب است كه موجب افزايش طول عمر رزين مي شود.

قيمت سختي گير

قيمت سختي گير به پارامترهاي مختلفي مانند ظرفيت، نوع مخزن(فلزي يا فايبرگلاس)، شير كنترلي(دستي يا تمام اتومات)، نوع رزين و ... بستگي دارد.

براي كسب اطلاعات بيشتر با كارشناسان مهتاب گستر تماس بگيريد. 02166706377


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۰۶:۳۵ توسط:مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)